fredag 5. oktober 2007

Prim(a) Horn


HVETEHORN MED PRIM
1l hvetemel
1pk. tørrgjær
3,5dl melk
1,5dl sukker (gjerne litt mindre)
100g smør
1ts kardemomme
1pk. prim (synnøve)
1 egg til pensling
  • smelt smøret og tilsett melken -> varm opp til ca. 37-38 grader
  • bland alle de tørre ingrediensene (mel, gjær, sukker og kardemomme) i en bolle
  • tilsett melkeblandingen
  • elt deigen til den blir jevn og fin (den skal være litt klissete)
  • la den heve i ca. 1 time
  • elt deigen og del den i 2
  • kjevle ut to sirkler og del hver av dem i 8

  • elt deigen og del den i 2
  • kjevle ut to sirkler og del hver av dem i 8
  • smør på et godt lag prim på trekantene
  • rull til horn (begynn med den brede enden)
  • legg hornene på platen med skjøten ned
  • etterhev til ca. dobbel størrelse
  • pensle med vispet egg og strø gjerne litt perlesukker over

Stekes på 2oo grader i 10-12 min

4 kommentarer:

drømmeboligen min... sa...

mmm... d så kanon godt ut!!
eg har jo seff ikkje latt fjesbokinga gå ut over blogginga mi.. men eg e jo ikkje så veldig go på blogginga fra før av heller da.. :) hehe..
kan´kje du komme til stavanger snart?? hadde vore jysla kjekt! =)
saknar deg vettu!!
kräm

Kathrine Løsnesløkken sa...

Høres godt ut :-).

Anonym sa...

så veldig godt ut men jeg har ikke peiling på baking da!

er mere sånn middag jeg kan...
___

Sånn utenom det så synes jeg dere burde legge opp noen bilder på disse kontaktannonsene på venstre siden :)

Camilla sa...

Bilder kommer=) (og jeg skjønner jo at du bare prøver å provosere, så jeg velger å overse din lille bemerkning)